Zulu (Pajzán) 22-es cirkáló

A Zulu 22-es így nézhetett ki a 1927-ben, miután elkészült a Balatonfüredi Hajógyárban.



„Zulut 1951-ben láttam meg először Siófokon. Nem volt rajta tőkesúly, át lehetett látni a palánkok között. Mindenki bolondnak tartott, amikor megvettem. Megrendeltem Böröczéknél egy teljes felújítást, amit csak azzal a feltétellel vállaltak el, hogy én szerezzek valahonnan egy új tőkesúlyt. Az akkori körülmények között talán ez volt a legnehezebb. De sikerült vasból leöntetni az Óbudai Hajógyárban. Pajzánnak kereszteltük és 1952 tavaszán bocsátottuk vízre.”
Simon István a hajó egykori tulajdonosa

Zulu a 80-as évek elején még a vízen.

"80 évvel a hajó születése után, 2007. februárjában,
a képeken látható döbbenetes állapotban és körülmények között találtunk rá."
A második 22-es 1927-ben épült, Kerényi László részére készített ZULU volt.
(Az első számú a Sirocco 22-es is ebben az évben készült, de mivel az enyészeté vált, így a legidősebb fennmaradt 22-es a Zulu lett).
1936-ban Reiner József megvásárolta és1944-ig vitorlázott a hajóval, nevét NEFELEJCS-re változtatta.
1944-ben Siófokon elsüllyesztették, több mint egy évig volt víz alatt, ezután több évig parton állt, majd Böröcz János hajóépítő rendbehozta.
1952–1954 között Simon István használta, nevét PAJZÁN-ra változtatta.
1954-ben dr. Hámori Róbert orvos vásárolta meg 21 000 forintért.
1961-ben felújította, ekkor kapott a hajó egy szokatlanul nagy kajütöt és az oldalmagasságot is megemelték egy palánkkal. A cirkáló átépítésénél nem a hajó versenyképességének növelése, hanem a kényelem volt az elsődleges szempont.
1974-ben az árboc eltört egy viharban.
1977-ben a testet műanyag borítással látták el.
1978-ban a tőkesúly leszakadt.
Az 1980-as évek közepén vitorláztak vele feltehetőleg utoljára.
1989 körül a hajó az akkori MHD Vasasból Káptalanfára került, innen hozatta vissza egy balatonfüredi asztalos mester, aki a hajó komplett felújítását tűzte ki célul, de családi okok miatt lemondott erről a szándékáról.
Forrás. Dr. Dulin Jenő
|
01. A megkerült cirkáló |
|
|
02. Felmérés, kirajzolás |
|
|
03. Tőkesúly |
|
|
04. Gerinc spónunggal és gér-tükör készítés |
|
|
05. Építő-bordák és a héling készítése |
|
|
06. Palánkolás |
|
|
07. Egy palánk története |
|
|
08. Tölgyből készült fabordák |
|
|
09. Fenékmerevítők |
|
|
10. Koszorúléc készítése |
|
|
11. Fedélzetszerkezet |
|
|
12. Schandeck mahagóniból |
|
|
13. Hagyományosan palánkolt fedélzet |
|
 |
14. Cockpit |
|
 |
15. Berendezés, bútorzat |
|
 |
16. Reling |
|
 |
17. Teak-fedélzet fésűléccel |
|
 |
18. Nyílástetők |
|
 |
19. Kormány |
|
 |
20. Felületkezelések |
|
 |
21. A kész hajótest |
|
 |
22. Rudazat |
|
 |
23. Vízretétel |
|
Lap elejére/Nach oben
|