Zulu (Pajzán) 22-es cirkáló

 

A Zulu 22-es így nézhetett ki a 1927-ben, miután elkészült a Balatonfüredi Hajógyárban.

„Zulut 1951-ben láttam meg először Siófokon. Nem volt rajta tőkesúly, át lehetett látni a palánkok között. Mindenki bolondnak tartott, amikor megvettem. Megrendeltem Böröczéknél egy teljes felújítást, amit csak azzal a feltétellel vállaltak el, hogy én szerezzek valahonnan egy új tőkesúlyt. Az akkori körülmények között talán ez volt a legnehezebb. De sikerült vasból leöntetni az Óbudai Hajógyárban. Pajzánnak kereszteltük és 1952 tavaszán bocsátottuk vízre.”

Simon István a hajó egykori tulajdonosa

 

Zulu a 80-as évek elején még a vízen.

"80 évvel a hajó születése után, 2007. februárjában,
a képeken látható döbbenetes állapotban és körülmények között találtunk rá."

 

A második 22-es 1927-ben épült, Kerényi László részére készített ZULU volt.
(Az első számú a Sirocco 22-es is ebben az évben készült, de mivel az enyészeté vált, így a legidősebb fennmaradt 22-es a Zulu lett).

1936-ban Reiner József megvásárolta és1944-ig vitorlázott a hajóval, nevét NEFELEJCS-re változtatta.
1944-ben Siófokon elsüllyesztették, több mint egy évig volt víz alatt, ezután több évig parton állt, majd Böröcz János hajóépítő rendbehozta.
1952–1954 között Simon István használta, nevét PAJZÁN-ra változtatta.
1954-ben dr. Hámori Róbert orvos vásárolta meg 21 000 forintért.
1961-ben felújította, ekkor kapott a hajó egy szokatlanul nagy kajütöt és az oldalmagasságot is megemelték egy palánkkal. A cirkáló átépítésénél nem a hajó versenyképességének növelése, hanem a kényelem volt az elsődleges szempont.
1974-ben az árboc eltört egy viharban.
1977-ben a testet műanyag borítással látták el.
1978-ban a tőkesúly leszakadt.
Az 1980-as évek közepén vitorláztak vele feltehetőleg utoljára.
1989 körül a hajó az akkori MHD Vasasból Káptalanfára került, innen hozatta vissza egy balatonfüredi asztalos mester, aki a hajó komplett felújítását tűzte ki célul, de családi okok miatt lemondott erről a szándékáról.

Forrás. Dr. Dulin Jenő

 

01. A megkerült cirkáló
02. Felmérés, kirajzolás
03. Tőkesúly
04. Gerinc spónunggal és gér-tükör készítés
05. Építő-bordák és a héling készítése
06. Palánkolás
07. Egy palánk története
08. Tölgyből készült fabordák
09. Fenékmerevítők
10. Koszorúléc készítése 
11. Fedélzetszerkezet
12. Schandeck mahagóniból
13. Hagyományosan palánkolt fedélzet
14. Cockpit
15. Berendezés, bútorzat
16. Reling
17. Teak-fedélzet fésűléccel
18. Nyílástetők
19. Kormány
20. Felületkezelések
21. A kész hajótest
22. Rudazat
23. Vízretétel

 

Lap elejére/Nach oben