|
|||
|
|||
A keresztmetszeti tábla méretei szerint pontosan elkészítjük vörösfenyőből a 19 db építőbordát (spantokat). Ezeket 50 centiméterenként a gerincre rögzítjük, így kapjuk meg a hajó építőborda- vagy más néven spant-rendszerét, amelyet egy ún. héling közé erősítünk. Ez a héling tartja stabilan ezt a szerkezetet, amíg tart a palánkolás folyamata. A bordák kantniját (élét), léc segítségével sűrűn ellenőrizve, besrégeljük (összepucolás). A bordák élének követni kell szigorúan a hajó vonalát, ezért ezt a műveletet nagyon gondosan kell végezni, különben törés lesz a palánkokban. Minél kisebb egy hajó annál nagyobbak az ívek, domborulatok, erősebbek a csavarodások, tekeredések, meredekebbek a hajlások (ez a sajátosság a palánkolást és a bordázást nehezíti leginkább). A hajó vonala viszont ezáltal kecsesebb lesz, a formák és az elemek finomabbnak, kidolgozottabbnak tűnnek. Ha egy új hajó építőbordákra épül, akkor az legtöbbször fedélzettel lefelé történik, ugyanis ez jelentősen megkönnyíti a munkát. Véleményünk szerint (ahogy a régi öregek is tették) az igazi építési mód az, amikor a szakember az építés folyamán végig a valós helyzetben látja a hajót. Bizonyos dolgokra rá kell éreznie, nem szabad teljes mértékben a tervrajzra hagyatkozni, és onnan levett méretekkel gépiesen dolgozni.
|
|||
![]() |
![]() |