Palánkolás

Első lépésben meghatározzuk, majd felrajzoljuk a palánkbeosztásokat, az építőbordákra.
A palánkbeosztás nagyon fontos dolog!  A hajó stabilitása miatt, illetve ránézésre is tetszetősnek kell lennie. Sem a túl széles, sem a túl keskeny palánk nem szép. A keskeny palánkkal jelentősen könnyebb dolgozni, ezt nevezik léces építésnek. Széles palánkokkal is meg lehet gyorsítani a munkát, vannak olyan részei a hajótestnek ahol széles palánkokkal be lehet teríteni a felületet. A széles palánk viszont könnyebben vetemedhet.
Véleményünk szerint akkor igazán szép a palánkolt felület, mikor a palánkok svungosan futnak egymás mellett. ( Itt domborodik ki igazán az is, hogy miért fontos a felhasznált anyag szálszerkezetének egyenesnek, csíkosnak lenni!) Rá kell érezni az ideális palánkszélességre, a hajó méretétől függően max. 12 cm széles lehet. A legideálisabb a 9 cm a hajó legszélesebb pontján.

Ügyelni kell arra, hogy a palánk szélességeknek a bordákon lehetőség szerint egyformának kell lenni!
Ha egy domború felületre egy egyenest felhajlítunk az egy ívet dob. Az egyforma palánkszélességek (a bordákon) csak fokozzák ennek az ívnek a nagyságát.
Minél kisebb egy hajó, annál nagyobbak - viszonylag rövid szakaszon belül - az ívek, domborulatok, erősebbek a csavarodások, tekeredések, meredekebbek a hajlások (ez a sajátosság a palánkolást és a bordázást nehezíti leginkább). A hajó vonala viszont ezáltal kecsesebb lesz, a formák és az elemek finomabbnak, kidolgozottabbnak tűnnek

A palánkolás műveletét felülről, egy kirajzolt fedélzetvonaltól, alulról pedig az ólomkieltől indulva kezdjük. A vízvonal alatt összeérve, egy ún. zárópalánkkal fejezzük be a palánkolást. A hajóra oldalanként 16-16 palánk kerül, melynek vastagsága általában 18 mm.

A hajóépítésben a palánkolás művelete igényli leginkább a szakember rátermettségét, kézügyességét, precizitását. Tökéletesen elvégzett a munka egy hagyományosan épült hajótestnél, ha az egymáshoz illeszkedő palánk-élek – kívül és belül egyaránt – szinte egymásba olvadnak. A kevésbé sikerült palánk-illesztéseknél az élek között látni a besűrített ragasztóanyag vastagságát kívül és belül is.
Alulról a 4. palánk felpasszítása teszi próbára a szakember képességeit a legjobban.
Ez a palánk viszonylag rövid szakaszon belül függőleges helyzetből átfordul vízszintes helyzetbe, illetve a belső felét erősen domborítani kell, hogy ráfeküdjön az építőbordára.

A gerinc spónungal és a gér tükör nagyon megnehezíti a palánkoló szakember dolgát. A hosszú palánkoknak ugyanis elöl az orrgerincnél, hátul a tükörnél illetve felül az előző palánk alsó éléhez pontosan kell passzolnia.


« Vissza/Zurück