Teak-fedélzet fésűléccel

A deckszerkezetre rögzített 100 mm széles és 12 mm vastag palánkokat 8×32mm-es falcos teaklécekkel borítjuk le 221-es Sika-Flex-vel ragasztva. A falc tartja el egymástól a léceket egyforma távolságra, illetve az így kapott fúgokat alapozzuk majd töltjük ki 219-es Sika-Flex-vel. Még a fugázás előtt, a teaklécekel borított fedélzetet gondosan átgyaluljuk! A fúgfólia megnöveli a fedélzet élettartalmát, ugyanis rugalmasabbá teszi a fugát kitöltő anyagot, ezáltal nem szakad el az fúg falától. 15-20 éves teak fedélzetnél már előjöhetnek ezek a problémák, amelyek a fedélzet tömítettségét gyengítik! Véleményünk szerint, egy teak-fedélzet akkor igazán mutatós, amikor a teaklécek a hajó orrától a faráig a lehető legkevesebb megszakítással hosszan futnak végig. A teaklécek végeit fűrészfogszerűen bevágjuk a középső, úgynevezett halszálkába. Ugyanilyen módon kapcsolódnak a lécek a cockpit-kajütt és a nyílás szegélyekhez. Egy átlagosan megépített fedélzeten a teaklécek hegyesszögben levágva csatlakoznak a cockpit-kajütt, illetve a nyílás szegélyekhez az egyszerűbb kivitelezés miatt.
A deckpalánkokra csakis a teljesen készre kidolgozott léceket ragasztjuk fel. Ez szintén munkaidő-takarékossági szempontból lényeges. Egy átlagosan megépített fedélzetnél a lécek végeit (amelyek a halszálkához, illetve a szegélyekhez kapcsolódnak) durván beszabják, leragasztják, majd marógéppel illesztik (igazítják) véglegesre, arra törekedve, hogy a lehető legkevesebb kézimunkával, illetve kézi szerszámok használatával járjon ez a művelet! A végeredmény viszont gyakran kifogásolható lesz (a lécek sarkait a marókés legömbölyíti, vagy letöri)! Az igazán tökéletes munkát akkor érjük el, ha minden egyes léc végét precízen, kéziszerszámok használatával (gyalu, véső, reszelő) véglegesre dolgozzuk ki, és csak utána ragasztjuk le! Véleményünk szerint a halszálka és a lécek szélessége közti harmóniára is rá kell érezni. A kapcsolódó léceknek nem szabadna elgyengíteniük a halszálkát. Esztétikusabb a fedélzet szerintünk akkor is, ha a hajó szélességét a halszálka szélessége arányosan követi. Szép az a fedélzet is, ahol a halszálka szélessége állandó, de véleményünk szerint ez a design jobban illik egy műanyag hajótestre, mint egy régi fából készült vitorláshoz!

Fésüléc (Fußreling)
A schandecken megy végig a hajó hosszában. A mahagóniból hosszára toldott 32×22 mm keresztmetszetű fésűlécet a külső felén megsrégeljük úgy, hogy a teteje 18 mm-es legyen, majd ezt a részt lencse alakúra finoman átgömbölyítjük, 80 cm-enként pedig vízkifolyó nyílásokkal látjuk el. Rögzítése: epoxival ragasztjuk és csavarozzuk 25 cm-enként, a csavarfejeket ledugózzuk.

A fésűléc funkciója:

  • A decken biztonságosabbá teszi a közlekedést.
  • A takaróponyvát le lehet hozzá rögzíteni.
  • Ütköző puffot (Puffer) lehet rákötni.

Véleményünk szerint nem szép a fésűlécet megszakítani vagy több darabból felszerelni.

 


« Vissza/Zurück