Laminálás és felületkezelések

A szerkezeti részek beépítése után a hajótesten lévő összes - korábban besüllyesztett - csavarfejet (a vízvonal alatt is) ledugózzuk. Ezután megkezdjük a külső összepucolást, gyalukkal, kézi és gépi csiszolóezközökkel. Ezt a műveletet is nagyon gondosan és figyelmesen kell végezni, a felületet állandóan ellenőrizni, különben a végeredmény "hurkás" lesz, ami a magasfényű lakk alatt siralmas látványt nyújthat.
A hajó vízvonal alatti részét bevonjuk egy könnyű fabarát epoxi-üvegszövettel (West-System). Ez a rendszer magasfokú védelmet nyújt a külső behatások sérülések ellen és az évi karbantartást is jelentősen lecsökkenti.

A héj belső felülete és a berendezések 5+1 EPIFANNES rendszerű lakkal lettek lekezelve. A belső felületek kezelésénél az Epoxy-gyanta rendszerek feldolgozásának munkaidő-ráfordításai jelentősen alacsonyabbak, mint a fenti rendszer esetében, a faanyagot viszont nem engedik szellőzni kellőképpen. A külső vízvonal feletti részek lakkozása 10 rétegű magas fényű poliuretán lakkal történt. AWLBRITE PLUS (J3005/J3006/A0031) strapabíró, tartós, könnyen polírozható, háromkomponensű, átlátszó, tengeri fényező fabevonat.

Fontosnak tartjuk a lakkozás megkezdése előtt a fa felületének gondos előkészítését. Minél finomabb a lakkozandó felület (ajánlatos 240-es szemcse finomságig visszacsiszolni), annál tisztábban, élesebben fog a fa erezete, ill. szerkezete a lakkrétegen keresztül áttetszeni.

A magasfényű (színtelen) lakk kíméletlenül, kiemel minden egyes anyaghibát, illesztési pontatlanságot. Az első rétegek felhordása után azonnal kiderül, hogy a felhasznált faanyagok - főként a hajótesten és a fedélzeten - milyen gondosan lettek kiválasztva, ill. beépítve. Egy újjáépített öreg fahajónál törekedni kell arra, hogy a nagyfelületű részek (pl. mahagóniból készült hajótest palánkjai) egyazon farönkből kerüljenek felhasználásra. Ugyanis ha egy rönkből készül a hajótest, akkor minden palánk egyforma színű és erezetű lesz. (A sötétebb árnyalatú természetes mahagóni-szín elegánsabb, a húr irányú az igazán szép.) Ebben az esetben egy szép egyöntetű, egybefüggő, természetes mahagóni-színű felületet kapunk, amelyet semmilyen pác felhasználásával sem lehet elérni. Több rönkből épült hajótest felülete, nagy valószínűséggel, nem lesz egységes. Szélsőséges esetekben tarka-barka benyomást, is kelthet. A kevésbé sikeres anyagkiválasztás (túl világos, vagy nem elég egységes a felület), ill. illesztési vagy más felületi hibák elfedésére a lakkozás előtt sötét mahagóni páccal kezelik le a felületet. Egy újjáépített öreg közel 83 éves hajó sötétre pácolva már elveszítheti a természetes jellegét.

Nem szabad sajnálni tehát sem az időt, sem az energiát a megfelelő faanyagok felkutatására, kiválasztására, ill. a felhasználás során az átgondolt beépítésre!

 


« Vissza/Zurück