Rudazat

A rudazat anyaga speciális fenyőfajta: a Kanadában őshonos sitka spruce (Picea sitchensis).

A klasszikus yachtok árbocai korábban, szinte kivétel nélkül, ebből a különleges fenyőfajtából készültek, amely sűrű, egyenes szálú (erezetű) és szinte csomómentes. Ezek az árbocok rendkívül erősek és rugalmasak.
A sitka fenyő (spruce) körülményes beszerzése és borsos ára miatt a faárbocokat hazánkban leginkább lucfenyőből készítik.

A faanyag speciális méretű, 10×25×800 cm gerendákban érkezett. Ezekből a gerendákból 4cm vastag lapokat készítünk, amelyek hosszára vannak toldva. Egy 12,2 méter hosszú árbocnál hosszanti toldásokat kell alkalmazni, amely ún. siftelésel (ferde rálapolással) történik. A siftek hossza az anyagvastagság 20-szorosa (az anyag vastagsága 4cm). Az árboc vastagságát 4 egyforma lap adja. A lapok vastagsága, az árboc-átmérőjének megfelelően változik (az árboc tövénél vastagabb, a csúcs felé haladva csökken). Az ilyen módon elkészített lapokat összeragasztjuk (epoxigyanta-ragasztóval). Az így nyert tömböt kettévágjuk és megkapjuk az árboc egyik, ill. másik felét.

Az árboc mindkét felét kinútoljuk és kiüregeljük. Az üreg falának vastagsága minden metszetnél az árboc vastagságának ötöd része.

Egy üregelt szerkezetű árboc rugalmasabb, ill. nagyobb teherbírású. Az elektromos vezetékek az árboc belsejébe beépített műanyag csőrendszerben futnak. A veretek alatt nincs üregelés, tehát ezeken a pontokon az árboc tömör.

A kinútolt és üregelt két fél lapot nagyon pontosan összeragasztjuk (epoxigyanta-ragasztóval), így jutunk egy kb. 12,2 méter hosszú árboc-tömbhöz. Ezt a tömböt a kiszerkesztett metszetek szerint sarkaljuk, gömbölyítjük. Az árboc eleje kör keresztmetszetű, a nút irányában pedig, csepp alakban elkeskenyedik. A 4db szálling és 2 db jumstag tölgyfából készült.

A 4 méter hosszú, és 8×10 cm átmérőjű bum szerkezete és felépítése azonos az árbocéval.
A 1,9 méter hosszú kör keresztmetszetű Spinakkerbaum középen 5 cm vastag, a két végén, pedig a veretek méretére 4, 5cm-re spiccelődik.

A Zulu egy karbonból készült árboccal biztosan versenyképesebb lehetne, ennek ellenére még csak szóba sem került más alternatíva a felújítás előtt, mint egy szépen kimunkált faárboc sitka spruce-ból, éppúgy, mint ahogy a múlt század elején készült.

 


« Vissza/Zurück